Annas pizzabullar


Ingredienser ca 16 st
50 g jäst
3 dl mjölk
¾ dl avsvalnat smält smör eller rapsolja (jag använde rapsolja)
2 msk flytande honung (jag hade ingen honung, så tog lite socker istället eftersom jästen behöver socker som näring för att jäsa snabbare)
8-9 dl vetemjöl special (jag tog 6 dl vanligt vetemjöl, 2 dl grahamsmjöl och resten vetekli)
1 tsk salt

Sås
2 dl färdig tomatsås (jag tog passerade tomater)
200 g rökt skinka
2 dl riven ost (jag tog lite mer. Det är ju gott med ost!)
1 ägg till pensling
2 msk oregano

Gör så här
1. Rör ut jästen i mjölken och tillsätt sedan resten av degingredienserna.
2. Knåda degen i ca 8 min och låt degen sedan vila under bakduk i ca 15 minuter.
3. När degen jäst klart delar du den i två delar och kavlar ut en i taget till en rektangel.
4. Bred på tomatsås över degen, lägg på skinka, ost och oregano.
5. Rulla degen till en lång rulle och skär den sedan i skivor och lägg i bullformar.
6. Pensla med ägg och strö över oregano.
7. Grädda i ugnen i ca 12-15 minuter i 225 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0